Nu rullar Bellmans el-schaktbil med släp, Elvis, i profilprojektet Slakthusområdet
Bellmans Åkeri har nyligen tagit ett Volvo el-ekipage i drift i Slakthusområdet i närheten av Globen i södra Stockholm. Det är en av de första Volvo-schaktbilarna med släp i sitt utförande, med en lastkapacitet om 29,2 ton.
Elvis kommer främst att användas till körningar utanför projektområdet då den är utrustad med släp, men den erbjuder en flexibel lösning då släpet kan kopplas av vid användning på trängre ytor. Bilen kommer mestadels att gå med släp i projekt E02, men om behov uppstår så kommer den även att användas utan släpet.
Den kommer att testas på blandade körningar runtom i Stockholmsområdet och till en början så testar vi friskt för att ta reda på hur mycket batteri som går åt till olika typer av körningar och sträckor. I takt med att vi blir lite mer inkörda så kommer bilen att köra på de sträckor och laster som är mest effektiva både avseende kapacitet, laddtid samt vilotid för chauffören.
Ett gott samarbete ger resultat
Bellmans Åkeri, Stockholms Stad, tillverkaren Volvo och huvudentreprenören Skanska Sverige AB är några av parterna som deltar i projektet. El-ekipaget har redan varit i gång ett par veckor i projektet. Hållbara transporter är en nyckelfaktor för alla inblandade parter och el-schaktbilen med släp är ett steg i rätt riktning.
– Det känns väldigt roligt att Elvis har anslutit till vår elektriska flotta i projektet. Det är spännande och lärorikt att hitta optimering av både användning och laddning av dessa fordon, säger Anna Göransdotter, Projektchef Slakthusområdet E02.
Slakthusområdet – hållbar stadsutveckling med extra hög målsättning i projekt E02
Stockholms stad utvecklar Slakthusområdet till en urban stadsdel där bostäder, arbetsplatser, handel och kultur kommer att samsas med nya parker och torg. Slakthusområdet har extra höga krav på hållbarhet. Projekt E02 är Skanskas tredje entreprenad åt Stockholms stad i Slakthusområdet och den entreprenad där Stockholms stads haft högst kravställande kopplat till elektrifiering och klimat. Projektets klimatkalkyl innebär ett klimatavtryck på 3,5 ton CO2/MSEK, att jämföra med dagens standardprojekt som har klimatavtryck på mellan 11–29 ton CO2/MSEK.
El-ekipaget bidrar med CO2-besparing på cirka 10 ton
Redan i anbudsskede har Skanska räknat med att ha en eldriven lastbil och släp. Elvis kommer att spara cirka 10 ton CO2 i projektet jämfört med en lastbil som går på HVO100. Jämfört med en lastbil som körs på diesel är besparingen 42 ton.
Besparingen är kalkylerad utifrån att lastbilen används 6 månader i projektet.
Bidrar till en bättre arbetsmiljö och renare och tystare transporter
Den treaxlade schaktbilen med släp, Volvo FH Electric 6×2, är ytterligare en elschaktbil hos Bellmans Åkeri.
– Bellmans har haft en elektrisk Volvo FMX schaktbil nu i över ett år i sin dagliga verksamhet. Väldigt roligt att allt fungerar så bra och att man nu fortsätter sin satsning på utsläppsfria transporter och driftsätter ytterligare en elektrisk Volvo schaktbil, denna gång med släp. Det bevisar tydligt att det fungera väldig bra att elektrifiera även anläggningssegmentet och vi på Volvo är stolta för att vara Bellmans partner i deras imponerande satsning, säger Fabian Knappik, försäljningschef Volvo Truck Center region Öst.
El-schaktbilsekipaget har betydligt lägre bullernivåer vilket gör att den uppfyller kraven på renare och tystare transporter, vilket ger såväl allmänheten som yrkesarbetare och chaufförer, en bättre tillvaro.
– Vi på Bellmans Åkeri tar nu ytterligare ett steg vad gäller eldrivna fordon, den här gången med en el-schaktbil med släp, och vi ser fram emot att utvärdera hur den fungerar i praktiken. Vi vet redan nu att den kommer att bidra till en bättre arbetsmiljö både för chauffören och för de som jobbar i närheten av el-schaktbilen. Det är definitivt ett steg i rätt riktning i vår hållbarhetsresa, säger Tony Persson, VD Bellmans Åkeri, en del av Bellman Group.
Utvärdering
Samarbetsparterna i projektet kommer tillsammans att testa och utvärdera schaktbilens kapacitet för att kunna ta med erfarenheterna in i framtida projekt och samarbeten. Projektet kommer bland annat att utvärdera laddningsförfarande och klimatpåverkan, samt hur det praktiska arbetet fungerar.
Faktaruta
Ellastbilen
- Modell FH Electric 6×2
- 6 batterier à 90 kwh, d.v.s. totalt 540 kwh.
- Goldstar G3, Sörling påbyggnad på bilen.
- Lastkapacitet lastbil + släp = 29,2 ton
Släpet
- 3-axlig kärra
- Sörling Goldstar G3 GVW